Let op, confronterende content! 3 misvattingen over contentmarketing

“Wat is de grootste misvatting op het gebied van contentmarketing?” Een vraag die me gesteld werd door MarketingTribune. Ik mocht er één noemen, dus koos ik een interpretatie die mij het meest stoort. Maar er zijn meer ideeën over contentmarketing die niet de lading dekken of naar mijn mening gewoonweg de plank misslaan. Deze drie kom ik helaas nog vaak tegen.

1. Contentmarketing is verhalen vertellen

Met stip op nummer één staat voor mij niet de meest verkeerde invulling van het begrip contentmarketing, maar wel een wijdverbreide. Ik hoor ‘m zelf minstens een keer per week en ik wil er nu dan ook korte metten mee maken: contentmarketing is niet het vertellen van een verhaal. Ik maak de hele dag verhalen. Over disruptieve bedrijven in de financiële sector. Over het verduurzamen van de IT-sector. Of over de reden achter een reorganisatie. Ik ben dan ook copywriter. Maar goede copy is nog geen contentmarketing.

2. Contentmarketing is het online publiceren van je content

Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar ik denk dat de meeste contentmarketingcampagnes inderdaad wel online draaien. Maar in feite zou je het prima volledig offline kunnen doen. Met mailings, een magazine en een event bijvoorbeeld. Toch vind je op internet nog allerlei beschrijvingen als ‘contentmarketing is het online publiceren van je content’. Afgezien van het feit dat aan het laatste deel van die zin ook het een en ander schort, zijn veel succesvolle marketingstrategieën juist gebaseerd op een mix van online en offline. Een van mijn favorieten blijft Allerhande van Albert Heijn. Te vinden op het wereldwijde web én in de schappen.

3. Contentmarketing is het inzetten van content om je product of dienst te verkopen

Als content creator heb ik heel veel verhalen verteld over producten en diensten van bedrijven. Het merendeel werd online ingezet. Dat noemen we echt nog steeds copywriting. Het gaat immers om het schrijven van teksten met een commerciële doelstelling. De teksten zijn persuasief. Ik zou bijna zeggen: als het commercieel is, is het geen contentmarketing. Dat is natuurlijk ook weer niet waar. Marketing Qualified Leads die zich in de BoFu-fase (Bottom Of the FUnnel) bevinden, kun je best een commerciële hap voorschotelen. En in the end hebben alle teksten indirect een commerciële doelstelling. Want eerlijk is eerlijk: ook deze tekst is weliswaar informatief, maar als je me na het lezen opbelt om een afspraak te maken, vind ik dat toch wel leuk.

Eén artikel of magazine maakt dus nog geen contentmarketing. Eén Allerhande was een goede marketingcampagne van Albert Heijn geweest. Dat er nu maandelijks een magazine in de winkel ligt, er een app en website zijn met alle recepten en we op YouTube de instructievideo’s kunnen zien; dát maakt het in mijn ogen contentmarketing.

Ben je op zoek naar ondersteuning op het gebied van strategie, contentcreatie of marketing automation om zo je eigen contentmarketing te versterken? Bel of mail ons en we gaan mooie, relevante content voor je maken. En distribueren. En personaliseren. En laten converteren.

Headerafbeelding: Pixabay

Deel dit artikel

Neem contact met ons op