Contentmarketing: de tafel van tien | 4 | Structuureluurs

Het alweer vierde deel van de ‘Contentmarketing: tafel van tien’ gaat over structuur. We zitten in een tijd waarin er dagelijks een bombardement aan reclameboodschappen, ideeën en informatie op ons wordt losgelaten. Vrijwel 24 uur per dag. Dat is nogal overweldigend. Als een lawine storten ladingen data en content zich over ons heen. De uitdaging voor contentcreatie ligt dan ook niet zozeer in wát je allemaal moet lezen, maar vooral in wat je juist kunt overslaan. Een belangrijke rol daarbij speelt structuur in tekst – en in andere content.

Chaos. Daar houden onze hersenen over het algemeen niet zo van. Met andere woorden: een grote lap tekst waarin de structuur niet direct duidelijk is? Nee, daar heeft onze prefrontale cortex het niet zo op. Zorg daarom bij elke tekst die je maakt – hoe logisch het ook klinkt – voor:

  • Korte zinnen: lange zinnen lezen lastig, zeker vanaf een monitor of smartphonescherm.
  • Korte paragrafen: witregels zijn je beste vriend voor structuur.
  • Tussenkopjes: je lezer scant teksten om te bepalen waar het over gaat. Kopjes vallen op. Interessant? Dan leest hij of zij door.
  • Bulletpoints: hapklare brokken zijn scanbaar en motiveren tot doorlezen.
  • Lijstjes: bieden houvast en overzicht. En dat is waar structuur uiteindelijk om draait.

Zonder zwembandjes

Hoe je jouw content ook opbouwt: zorg ervoor dat je jouw lezer aan de hand neemt. Een lange lap tekst zonder de bovenstaande punten, dat is alsof je als baby in het diepe wordt gegooid zonder zwembandjes. Structuureluurs, dat wil niemand.

Ga door naar tafel 5 over optimalisatie voor social en SEO >>

Deel dit artikel

Neem contact met ons op