Creatieve content: come er maar eens up

Tien redenen waarom je op een sok lijkt. Zeven bananen die Gwen Stefani trots maken. Achttien redenen waarom Kanye West gestoord is. Je hebt dit soort lijstjes vast wel eens voorbij zien komen op je sociale netwerken. Logisch ook; de kop spreekt aan en ze lezen zo makkelijk en snel weg dat ze ook stiekem na de lunchpauze op je werk zijn te checken. En krijg je er echt een lachkick van? Dan deel je de kattenlijstjes ook nog even met je Facebook-vrienden – lijk je stiekem zelf ook nog bijdehand en grappig.

Een belangrijke initiator achter het succes van dit soort lijstjes is de Amerikaanse site Buzzfeed. Dit is vooral te danken aan de volgende drie factoren:

1. Verzamel en hergebruik toffe content: inmiddels werken er tweehonderd mensen bij Buzzfeed. Veel van hen monitoren voortdurend wat er online gebeurt: trending topics, grappige virals, nieuws en meer. Door deze content op Buzzfeed bij elkaar te zetten, bied je de lezer één plek om alles tot zich te nemen.

2. Schrijf een originele kop: de kop is in het social media-tijdperk belangrijker dan ooit. Op basis daarvan besluit je tenslotte te klikken. En ga maar na: een lijstje werkt extra goed. Buzzfeed is hier heer en meester in.

3. Share is het nieuwe search: Buzzfeed draait volledig op de kracht van delen. SEO is voor hen minder belangrijk. Goede content wordt gedeeld – dat is waar het om draait.

Upcoming.nl

Ook in ons land krijgen initiatieven als Buzzfeed steeds meer voet aan de grond. Het Nederlandse equivalent van Buzzfeed is Upcoming.nl. Bizarre lijstjes, grappige gifjes, quizzen; dit werkt ook hier retegoed. Ikzelf ben hier ‘content king’ – uit naam van Contentbureau.nl. Dit houdt in dat ik regelmatig zelf content maak en deze op de site plaats. Onze eerste quiz (‘Weet jij de betekenis van het Drentse woord?’) staat nu al in de top-10 van meest succesvolle posts aller tijden en is meer dan 16.000 keer geliket, gedeeld en getwitterd. Leuk voor het internet, leuk voor Contentbureau.nl en leuk voor jouw lunchpauze. Wat wil je als ‘upcoming’ site nog meer?

Ook ideeën voor leuke Upcoming.nl-posts? Laat het ons weten op info@contentbureau.nl.

Headerafbeelding: Gratisopgrahy

Deel dit artikel

Neem contact met ons op