Datasexuelen opgelet: 5 onmisbare eigenschappen van een goede infographic

Hij begint wild met zijn armen te zwaaien. Het kwijl loopt achteloos langs zijn lippen de nek in. Op het scherm: een ogenschijnlijk willekeurige verzameling kleurrijke vlakken. Nauwelijks verstaanbaar murmelt hij iets over ‘data’ en ‘visualisatie’. Je hebt te maken met een datasexueel. Oftewel: iemand die opgewonden wordt van het grafisch inzichtelijk maken van grote hoeveelheden, vaak complexe, data. En of je dat nu begrijpt of niet, een infographic kan zomaar dé optimale manier zijn om een boodschap helder over te brengen. Daarvoor moet hij echter wel aan een aantal eisen voldoen: de vijf onmisbare eigenschappen van een infographic. Lees en leer, maar pas op: voor je het weet ben je zelf een datasexueel. 

1. Gericht op een specifieke doelgroep

Van het bordje bij het hoofdkantoor tot de colofon van het jaarverslag; alles is bij een bedrijf uiteindelijk communicatie. Dit geldt ook voor infographics. Zorg er dan ook voor dat je precies weet wie zich aangesproken moet voelen. Zo ziet een infographic van het menselijk lichaam er voor een arts heel anders uit dan voor de patiënt. Gebruik je jargon? Zet je anatomisch beeld in? Alles hangt af van de vraag voor wie je je grafische weergave maakt. Door dit vooraf zo specifiek mogelijk te bepalen voorkom je dat je te veel informatie laat zien die niet relevant is voor de lezer. Want daar krijg je de datasexueel natuurlijk nooit mee op het puntje van zijn stoel. 

2. Zorgt voor nieuwe inzichten

Het internet staat vol met infographics. Kijk alleen maar eens op Instagram en Pinterest. Steeds meer mensen komen erachter dat het een goed middel is om je boodschap over te brengen. Het gevolg is echter dat er ook erg veel slechte infographics zijn. Ze doen niets anders dan het op een rij zetten van data met een plaatje erbij. Kan hoor, maar daar ga je je doelgroep niet mee verrassen. Laat staan dat je ervoor zorgt dat ze je werk verspreiden via hun eigen social media.

Het kan gelukkig ook anders. David McCandless, bekend datajournalist en information designer, zegt het zo: “I’m interested in how designed information can help us understand the world, cut through bullshit and reveal the hidden connections, patterns and stories underneath. Or, failing that, it can just look cool!”. Dit zegt het wat mij betreft precies. Het gaat om het verbinden van feiten en ideeën die – door ze visueel weer te geven – samen leiden tot nieuwe inzichten. En dus tot een goede infographic.

3. Less = more

Wie veel infographics heeft gezien, weet dat vaak hetzelfde geldt als voor tekst: schrijven is schrappen. Dus toon alleen datgene wat bijdraagt aan het doel van de infographic en laat alle overbodige info en beelden weg. De beelden moeten het verhaal vertellen, niet de ellenlange teksten. Een veelgemaakte fout is dan ook dat er te veel wordt bijgehaald. Het zijn ‘zijpaden’. Laat het weg, of gebruik het desnoods voor een andere infographic. De lezer moet aan de hand genomen worden door een infographic. Laat je infographic na het ontwerp dan ook altijd aan een buitenstaander zien. Als die hem direct begrijpt: bingo! Zo niet, ploeter dan zeker nog even verder. 

4. Awesome visuals

Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar zorg ervoor dat je infographic er gewoon finger-licking good uitziet. Mensen zijn nu eenmaal grotendeels visueel ingesteld, dus speel daar ook op in. Gebruik je een taart, grafiek, tabel of andere presentatievorm, beperk je dan tot twee of drie kleuren. Dat is mooier en duidelijker voor de lezer. Een paar andere beeldtips:

  • houd je beelden eenvoudig en overzichtelijk;
  • vertel je verhaal in gescheiden secties, zodat het ‘stroomt’;
  • combineer je visuals met data;
  • blijf dicht bij je merk (als je vanuit een bedrijf werkt) en
  • herhaal geen informatie die al eerder is verteld.

Minimaliseer verder ook het aantal foto’s en tekeningen – te veel is vaak niet meer te bevatten. Het geeft eerder een rommelige indruk dan dat het je hart sneller doet kloppen. Bij twijfel laat je beelden zien aan vrienden of collega’s. Het beeld dat bij de eerste aanblik de meeste reactie oproept is jouw keus. Zit je echt met je handen in je grafische haar? Prop er dan gewoon een foto van jonge katjes of Kate Upton bij. Werkt altijd. 

5. Krachtige copy

Vaak onderschat bij infographics, is de tekst. En dat is jammer, al ben ik natuurlijk gekleurd als copywriter. Hoewel een echt goede infographic vooral uitblinkt in het overbrengen van een verhaal via beeld, is de tekst net zo belangrijk. Vooral een krachtige titel is – in deze tijden van sharen, delen, liken en retweeten – van essentieel belang. Simpel, concreet en relevant; liefst met een originele twist. Zo zou je een goede infographictitel wel kunnen omschrijven. Enkele voorbeelden: ‘Waarom apen beter zijn dan bananen’, ‘In 5 stappen naar duizend euro’ of ‘Drie dingen die je nog niet wist over de garderobe van Batman’. Denk vanuit je doelgroep en probeer deze te helpen. Vat dat in beeld en je bent er. Laat de rest van je tekst schrijven door Contentbureau.nl en je infographic is ready to rule the world! 

De beste infographics

Dit blog is mede tot stand gekomen op basis van een bezoek aan het Infographics Congres, dat plaatsvond op 4 maart 2016. Daar zag ik onder meer een presentatie van David McCandless: the beauty of data visualization. Een toffe gast met een al even tof verhaal. Check zeker zijn Ted-presentatie dus – slechts achttien minuten, minimaal vijf keer lachen gegarandeerd. En ben je op zoek naar een mooi koffietafelversiering? Zijn boeken ‘Information is Beautiful’ en ‘Knowledge is Beautiful’ zijn jouw cadeau.

Wat mij betreft maakt McCandless enkel infographics die voldoen aan alle hierboven genoemde eigenschappen. Een paar van mijn favorieten van zijn hand:

  • The Billion Dollar Gram: maakt in een oogopslag duidelijk wat al die miljoenen geïnvesteerde dollars in onder meer oorlogen, olie en de crisis nu eigenlijk betekenen. Simpelweg door ze tot elkaar te verhouden.
  • What makes good information design?: prachtige infographic die laat zien wat een goede infographic is. Iets met practice what you preach.
  • Types of Coffee: simpel, overzichtelijk en behoorlijk informatief. Wat zijn de bestandsdelen van koffiesoorten?
  • Visual work experience: hoe kun je je cv voor een lezer wél interessant maken om te lezen? Door hem op te maken zoals McCandless deed. 

Ook een infographic maken?

Natuurlijk kun je prima zelf een infographic in elkaar zetten. Er zijn genoeg tools beschikbaar zoals Infogr.am of Piktochart. Je kunt echter ook contact opnemen met de datasexuelen van Contentbureau.nl voor hulp bij je infographics. Wij denken met je mee over insteek, vormgeving en copy. En voeren het zo nodig ook nog uit. We zien je mail graag verschijnen via info@contentbureau.nl. Of bel ons op 030 – 20 80 059, we nemen zeker op.

Deel dit artikel

Neem contact met ons op