Hoe het juiste lettertype je boodschap versterkt

Het is een hobby van me: verafschuwd ‘Comic Sans’ uitbrengen als ik het lettertype weer eens ergens tegenkom. Helaas spot ik de dansende letters nog geregeld op flyers, gevelborden en zzp’er-bestelbusjes. Eind jaren negentig hip, maar nu (een) zonde.

De kwaliteit van je tekst is belangrijker dan de vormgeving. Toch kan zoiets simpels als de keuze van een lettertype de hele sfeer van je tekst bepalen. Het kan je lezer zelfs afschrikken. Niet handig en bovendien jammer als je je ziel en zaligheid in een tekst hebt gestoken. Zo zullen teksten die zijn geschreven in Comic Sans nooit autoritair of volwassen overkomen – daarvoor zijn de letters te slordig en kinderachtig ontworpen. Een lettertype kan je tekst en zelfs je imago maken of breken. Bedenk bijvoorbeeld even: hoe zou je toekomstige baas reageren op een cv in Pipo-font?

Lettertypen kunnen teksten verduidelijken. Natuurlijk zijn ook zaken als lettergrootte, regelafstand, spatiëring, zinslengte en kleur van invloed. Punt is: als een lezer zich niet hoeft op te winden over een onduidelijk ontwerp – ‘staat daar nou een e of een a?’ – heeft hij meer ruimte zich te focussen op jouw boodschap en merk. Stel je voor dat voor de bewegwijzering van Schiphol en de NS het lettertype Vivaldi werd gebruikt. Dan is het huidige rustige font Frutiger toch een stuk beter leesbaar. Dus wat voor indruk en effect wil jij een tekst meegeven? Houd altijd je boodschap, doelgroep, merk, medium en het beoogde totaalbeeld in gedachten – ook bij het selecteren van een lettertype.

Welke letter ziet je lezer het liefst, online en op papier? Je hebt de keuze uit verschillende categorieën:

Dit is het schreeflettertype Times New Roman.
Een schreefletter (serif) heeft dunne dwarsstreepjes waar de letter als het ware op rust. Je ogen glijden over de letters. Deze klassieker is makkelijk leesbaar, vooral op papier.

Dit is het schreefloze lettertype Arial.
Een schreefloze letter (sans serif) heeft geen streepjes aan de boven- en onderkant en wordt vooral online gebruikt. Een sans serif-font doet informeel en modern aan.

Dit is het script-lettertype Vivaldi.
Script-lettertypen lijken op handgeschreven letters. Ze staan mooi op formele uitnodigingen, maar zijn minder handig voor je doorsnee lopende tekst – want: niet goed leesbaar.

Dit is het decoratieve lettertype Broadway.
Decoratieve lettertypen zijn informeel en creatief. Je gebruikt ze vooral voor koppen, want een lopende tekst leest er minder lekker mee weg.

Op de kleine computerschermen van vroeger, was een gepixeld serif-font zoals Times New Roman geen gezicht. De huidige schermresoluties van desktop, smartphone, e-reader, tablet en phablet, zijn scherp genoeg om allerlei lettertypen aan te kunnen. Een schreeflettertype is daardoor niet meer uitsluitend voor print bestemd. Sterker nog, de Volkskrant en De Telegraaf creëren er online een krantachtige look & feel mee. Er zijn trouwens meer huishoudens met een tablet dan met een desktopcomputer, dus houd je webtekst vooral lekker leesbaar op alle formaten – hashtag responsive. Ons advies: maak het niet te bont en kies voor lopende tekst een leesbaar schreef- of schreefloos lettertype. En blijf vooral weg van monsterlijke uitschieters zoals Comic Sans.

Hulp nodig bij het schrijven van een tekst en de keuze van een geschikt lettertype? Samen met ons vaste grafisch ontwerpbureau leveren we je een totaalbeeld dat werkt. Bel naar 030-2080059 of stuur ons een e-mail voor de mogelijkheden.

Headerafbeelding: Flickr/Denise Krebs

Deel dit artikel

Neem contact met ons op